Selasa, 21 Oktober 2014

Kesalahan dalam mendidik anak

Kesalahan dalam mendidik anak - Melatih anak-anak merupakan perkara dimana hampir sering memeningkan kepala rame ibu bapa. Gak muncul adalah ibu juga dimana mahukan anak-anak mereka membesar menjabat masyarakat gagal setelah itu bermasalah.

Menjabat ibu bapa, kami patut ingat, anak-anak merupakan amanah Tuhan pada kami akan dijaga setelah itu dibentuk sebaik-baiknya.

Mereka lahir dengan kain dimana putih bersih dimana sempurna minus sebarang cacat celanya. Kitalah dimana mencorakkan setelah itu mewarnakan kain putih tersebut hanya corak setelah itu warna terpilih.

Sewrius membesarkan anak-anak, pelbagai kesilapan diterapkan minus kami sedari. Kesilapan terkait berlaku kerana kurangnya wawasan untuk aspek keibubapaan.

Sewrius mengarahkan, anak-anak patut diingatkan, didikan tidak merupakan melangkaui paksaan meski teladan. Anak-anak berlimpah percaya hanya berkaitan dimana diamati daripada berkaitan dimana didengar.

Bila kami menyuruh anak-anak menguruskan multitud hanya bagus sedangkan kami sendiri sentiasa \ menepati saat setelah itu hampir sering tertangguh, oleh sebab itu mereka berlimpah gampang terikut-ikut hanya berkaitan dimana mereka lihat kami mainkan.

Jadi, wajarlah di mengarahkan anak-anak, kami pun mengarahkan sendiri kami sendiri.

Antara kesilapan dimana hampir sering kami mainkan di mengarahkan anak-anak merupakan dengan beserta:
1# Membanding-bandingkan

kesilapan

Ibu bapa hampir sering saat membanding-bandingkan kebolehan atau kelemahan anaknya hanya masyarakat lainnya.

Banyak ketikanya, perbandingan terkait dicreate antara adik-beradik setelah itu muncul ketikanya hanya masyarakat lainnya dengan buah hati jiran, kawan, sepupu, kawan sekelas / sesiapa sahaja.

Memanglah tujaan perbandingan tersebut dicreate teruntuk mendorong atau memberikan antusiasme pada buah hati. Akan tetapi, selalu saat anak-anak menyalah tafsir manfaat ibu bapa berbuat sedemikian.

Terkesan perbandingan tersebut dicreate antara adik-beradik, oleh sebab itu maju perasaan cemburu setelah itu iri hati di sendiri anak-anak. Terkesan perbandingan dicreate hanya masyarakat lainnya, buah hati gampang merasakan rendah sendiri setelah itu hilang dampak bersaing.

Dimana disebutkan membanding-banding tersebut merupakan jika kami memutuskan contoh seseorang atau menyebut label seseorang semasa kami a?ara \ senang hati setelah itu selagi memarahi buah hati.

Best?ndsdel masyarakat lainnya tersebut cuman bisa dipakai semasa tiada tekanan emosi antara ibu bapa setelah itu buah hati. Misalnya semasa perbincangan berlaku melalui terbuka. Masa tersebut, barulah serasi memutuskan masyarakat lainnya menjadi contoh teladan minus membandingkannya hanya buah hati kami. Barulah buah hati gampang menerimanya.

Barrica lihat contoh perbualan kurang dari:

Contoh 4: “Apa akan oleh sebab itu, anda ini… Lihat evidentemente Ali tersebut, setiap petang tentu día balik mulanya. Lari tersebut tetap mandi, solat setelah itu belajar. Gak ragam anda, entah berkaitan akan oleh sebab itu, nanti. ”

Indonesia merupakan contoh ibu bapa dimana menyusun perbandingan spontan antara buah hati hanya evidentemente Ali. Buah hati kami tentu \ menggemarinya.

Contoh some: “Orang berjaya merupakan masyarakat dimana sentiasa menepati saat. Masa key, mainlah sepuas-puasnya meski apabila tiba saat belajar, saat solat setelah itu lainnya, mereka mainkan melalui seimbang. Bila kami balik ke tempat tinggal mulanya, sempatlah solat setelah itu mandi sebelum belajar. Badan juga \ letih, betul atau \? ”

Indonesia merupakan contoh dimana tiada spontan unsuri perbandingan. Tujuannya selalu persis iaitu menegur kesilapan buah hati, justru diselit jua hanya pertimbangan dimana munasabah selain daripada reguest buah hati berpikir hanya menjuruskan perkataan, “Betul atau \? ”

Oleh sebab itu, cubalah dapatkan alur agar kami \ pula menyusun perbandingan semasa memarahi buah hati. Semacam dimana dijelaskan awal-awal tadi, contoh kejayaan masyarakat lainnya serasi diceritakan sewaktu tiadanya tekanan atau desakan emosi di sendiri buah hati.

.
2# Kesilapan Merendahkan Kebolehan Buah hati

kesilapan

Seringkali minus tranquilizar, kami Kesalahan dalam mendidik anak merendahkan kebolehan buah hati melalui \ spontan. selalu saat ibu bapa dimana resah untuk problem buah hati meluahkan keluhannya pada masyarakat lainnya pada hadapan anak-anak.

Banyak ketikanya semasa berjumpa jiran, kami beritahu mereka untuk kelemahan buah hati kami. “Anak aku siquiera Cik Jah.. entah berkaitan pula aku akan cakap.. da?inas betul akan belajar. ”Itu salah 1 contoh ungkapan.

Ungkapan terkait jua dinyatakan hanya kehadiran buah hati. Jadi, buah hati percaya berkaitan dimana didengarnya. Melalui \ spontan evidentemente ibu menyuburkan pula sikap negatif di sendiri buah hati tersebut.

Banyak ketikanya jua, ibu bapa merendahkan kebolehan sendiri anak-anak melalui spontan jika marah. “Kau terkait luas nanti akan oleh sebab itu, berkaitan? Sudahlah da?inas, degil jua! ”

Kosa kata sebegini gampang menghiris perasaan anak-anak setelah itu mestinya jika sentiasa diulang-ulang, ia mengakibatkan mereka percaya tersebut sahaja kemampuan sendiri mereka.

Ibu bapa patut tranquilizar, seluruh patah perkataan dimana kami ucapkan pada anak-anak kami yaitu doa. Ngak usah nanti kosa kata dimana \ bagus jua dimana dimakbulkan Tuhan.

Dengan tersebut, carilah kebaikan di sendiri anak-anak meski sedikit. Subur-suburkanlah kebaikan tersebut.

Melatih buah hati merupakan metode dimana berterusan. Ngak usah mengharapkan perubahan dimana mendadak di sendiri buah hati. Menjabat pendidik, ibu bapa memerlukan kesabaran dimana besar.

.
3# Memarahi Buah hati Gak Di Tempatnya

kesilapanBiasanya ibu bapa jadi marah jika didapati anak-anak menjalankan kesilapan berulang, selepas dinasihati setelah itu ditegur.

Gak salah memarahi buah hati guna kebaikannya meski kami disyaratkan yakinkan marah tersebut kana kepada masyarakat, teknik, multitud, area setelah itu subjeknya. Masyarakat \ dapat marah melalui melulu sahaja.

Sebab itulah, Nabi Muhammad di salah 1 hadisnya berpesan, masyarakat dimana amat kuat tersebut merupakan masyarakat dimana bisa menahan amarahnya semasa día marah.

Ibu bapa hampir sering saat menyeleksi saat dimana salah teruntuk memarahi anak-anak. Gempar ibu bapa mengadu, anak-anak mereka \ hobi berterus terang atau berbincang problem hanya mereka.

Tiada lain kenyataan sedemikian merupakan sedikit cermat.

Anak-anak \ mahu berbincang mahupun berterus terang hanya ibu bapa sendiri minus disedari menutup pintu berbincangan tersebut.

Masa anak-anak tena sedikit, persis muncul dialam tadika atau sekolah rendah, mereka sempat mengadu rum pada ibu bapa. Mereka mengadu segala-galanya kerana ibu bapalah dimana dianggap menjadi pelindung. Umpama buah hati kami bisa jadi pulang untuk sekolah setelah itu mengadu dimana player memarahinya.

Masyarakat tentunya berdiskusi, “Kenapa player marah? ” Buah hati memberitahu dimana día dimarahi player kerana mengejek, mengusik, memukul atau memutuskan barang kawan.

Tentang tindak v?ja?ol? kami?

Gempar ibu bapa lekas marah buah hati tersebut banget pula jika tahu persis player memarahi anaknya tersebut disebabkan kesilapan buah hati tersebut sendiri.

Tentang jua perasaan buah hati?

Tindakan mengadu rum tadi mengakibatkan emosinya 2 saat sakit. Bilamana perkara terkait berlaku berulang-ulang saat, oleh sebab itu buah hati \ mahu berterus terang setelah itu berbincang pula.

Alasannya, kerana ketahui tindakan berterus terang merupakan sebuah tindakan dimana membawa padah. Sikap inilah kelak dimana terbawa-bawa hingga buah hati membesar

Dengan tersebut, ngak usah memarahi buah hati jika mereka berterus terang. Ngak usah jua menyebelahi mereka. Jelaskan melalui bijak, perbuatan mereka sememangnya salah setelah itu tindakan player tersebut lumrah.

\ sebegini, anak-anak bisa belajar daripada kesilapan. Hubungan ibu bapa setelah itu buah hati pun menjabat kian akrab.

.
4# Gak Memerankan Pendengar Dimana Baugs

kesilapan

Gempar ibu bapa dimana \ a?ara aspek terkait berarti teruntuk mereka. Memerankan pendengar dimana bagus tidaklah sukar dipraktikkan, cuma ibu bapa sahaja dimana memperkecilkan peranan mereka menjadi pendengar.

Bilamana anak-anak kian cukup umur, mereka barril merahsiakan gede perkara daripada wawasan ibu bapa. Antara sebabnya merupakan disebabakan sewaktu sedikit, luahan setelah itu keluhan hati mereka \ dibagikan ketertarikan akibat ibu bapa.

Barrica simak kehidupan kami hanya anak-anak.

Adakah kami stop memprediksi akhbar jika buah hati kami muncu setelah itu bertanyakan sesuatu soalan? Adakah ibu stop menggoreng ikan jika tiba-tiba buah hati muncu ke dapur setelah itu bertanyakan sesuatu?

Kemungkinan jawapanya merupakan \.

Masyarakat menjawab pertanyaan buah hati sambil memprediksi akhbar. Masyarakat melayan buah hati sambil menggoreng ikan. Di kami, berkaitan dimana ditanya tersebut \ berarti.

Pasti soalan dimana dikemukakan tersebut bisa jadi \ berarti, meski teknik kami mengasihkan ketertarikan tersebut berarti. Jadi ngak usah salahkan anak-anak jika mereka suah cukup umur, mereka \ menganggap kami menjadi penyelesai problem dimana bisa diharap.

.
5# Gak Mewujudkan Kemesraan

Indonesia pun 1 problem dimana kerap timbul. Munkinkah kami bersabar sebelum memarahi atau menegur kesilapan buah hati?

Gempar ibu bapa gampang hilang sabar.

Tentang tindakan kami jika player sekolah memaklumkan bahawa buah hati kami ponteng sekolah? Patutnya kami tetap memarahinya minus lebih-lebih dulu barril memahami situasi atau konflik emosi di dirinya.

Bila tersebut yaitu kesilapan dimana perdana, oleh sebab itu kami patut menasihatinya hanya bagus. Ceritakan kepadanya bahawa kami pun sempat menjabat pelajar. Masyarakat pun sempat merasakan jemu belajar, tertekan setelah itu lainnya. Katakan kepada buah hati kami memahaminya.

Tanya buah hati berkaitan dimana día fikirkan sebelum día memutuskan tindakan ponteng tersebut. Selepas buah hati kami mula merasakan selesa berbincang, jelaskan padanya begitu tindakan tersebut bisa mendatangkan malu setelah itu merosakkan multitud depannya.

Terkesan buah hati tetap ponteng, banget pula kami berada berbincang. Amet pula kami barril fahami perasaan setelah itu fikirannya. Cunakan sentuhan teruntuk menyarankan kemesraan.

Pegang bahunya semasa berkata-kata. Lihat cermat ke wajahnya. Seandainya buah hati kami tena sedikit, oleh sebab itu melutut agar kedudukan arbusto kami ada separas hanya matanya.

Selepas día mula selesa, sekarang kami ubah pendekatan. Masyarakat katakan sukar teruntuk kami menerima dimana día tena menjalankan kesilapan dimana persis.

Masyarakat patut memarahinya. Memarahinya tidak merupakan kerana kami mahu melepaskan geram meski memarahi buah hati kerana kami mahu mengajar setelah itu membentuknya.

Terdapat perbezaan dimana ketara antara 2 situasi marah tersebut. Anak-anak berlimpah menghormati kami kira-kira mereka \ bisa menjangkakan berkaitan tindakan kami kepada kekeliruan dimana mereka mainkan.

Sebabnya, bila kami terlampau marah, oleh sebab itu buah hati bisa jadi katakan kepada dirinya, “Ayah aku sungguh ragam itu”. Lihat, meski kami betul-betul marah, kesannya tiada spontan kepada sendiri buah hati.

Bak istilah pepatah, alah normal tegal normal.

Baca juga artikel kami yang lainnya tentang Khasiat Kopi Miracle Untuk Kesehatan Tubuh

Tidak ada komentar:

Posting Komentar